5/20/07

الـــتــاج


أيها الأخوة المواطنون زوار هذا البلوج اللعين
في تلك اللحظات التاريخية الهامة وفي ذلك المنعطف الخطير من تاريخ أمتنا المجيدة لا أعلم كيف تسللت فكرة التااج إلي وعي ولكن يرجح الزملاء انه تم تمرير التاج
من قبل الزملاء الافاضل سـكـوت هــنـصـوت , والـبــتـاع
واشارة الى مطلق مسمى البتاع فـ انا لا ادرى ما هو البتاع المقصود بتحديد ولكن اشاره لصاحبة المسمى اوضحت ان المسمى المستخدم من ضمن البتاعات المشوبا بالغموض التى تحيط من بيننا وعلي المتضرر أن يلجأ للقضاء
ادخل يا ممل فى الاسئلة ونجز
حاض
ر

أحب شخص لقلبك فى الدنيا؟
كان فى كتير بس طفشوو من البلد
---------------------------
انسان مستعد تضحي بحياتك - ركز فى كلمة حياتك - عشانه؟
اى انسان بيسعى للتغيراو لعمل خير
-------------------------------
انسان كرهته لدرجة الجنون و تمنيت لو تمسك سكينة وتنقض عليه وتغرزها فى قلبه تقتله وتقف تبص لجثته وتشفي غليل قلبك؟
يااااااااه مش كدا خالص
اولاً انا مش ميولى العنف للدرجدى مهما كرهت يعنى
هحكلكم عن موقف وهنبدا الرغى مهو ( حنتكلم ) دى مجتش من شوية
كنت أنا مسافر الغردقة وواحد صاحبي أتصل بيه بيقولي عايز كتب عن الكمبيوتر وعايزني أشتريهاله من المكتبة اللي جنب سينما طيبة وأنا كنت عامل حسابي اسافر الفجر وبسبب هذا الموضوع إضطريت أستني لما المكتبة تفتح علشان أشتريله الكتب المهم المكتبة فتحت ورحت داخل جايب الكتب وواقف أدفع فلوسها عند الكاشير ولقيتلك ولية خمسينية داخلة زي الصاروخ المكتبة وبتكلم الراجل بتقوله لو سمحت عندك كتاب ( الاستاذ زفت) الأخيرعرب نعم ومش عارف إيه أيضا وبتسأل عليه بلهفة زي مايكون إبنها بيموت والدكتور قايلها مالوش علاج إلا الهباب ده وبصراحة أنا رحت ضاحك ودي لقيتها بتبصلي بمنتهي القرف وبتقولي ماهو واحد جاهل زيك ميعرفش مين هو الأستاذ زفت لازم يضحك وأنا الدم غلي في عروقي ورحت مدورلها وقايلها أولا أنتي مرة قليلة الأدب لأني أنا واقف بدفع الفلوس ولو كان عندك دم كنتي إستنيتي لغاية لما أخلص وبعدين كنتي سألتي زي ما أنتي عايزة لكن أنا مش متوقع من واحدة بتقري لــ.......... إنها تكون أنضف من كده ودي راحت فاتحة حلقها وأنت متعرفش أنا أبقي مين وأنا أستاذة البتنجان الأزرق بجامعة سيد كفتة وجوزي مش عارف يبقي مين والله لأحبسك وأخرب بيتك وأنا بدأت أضحك علي منظرها ورحت قايلها روحي ياولية أعمليلك حلة محشي بدل الهباب اللي بتعمليه علي الصبح ده ودي أتجننت وبدأت تشتم والراجل الكاشير بدأ يخلص بينا ورحت محاسب علي الكتب وواخد بعضي وماشي وأنا بسب لل.....زفت اللي عمل فيها مهم وبقي ليه كتب ومعجبين
-------------------------------------------
ما هو:اسم أجمل كتاب كتبه بشر قرأته ومحتفظ به حتى الان؟
كتابات ميشيل فوكو حفريات المعرفة , الكلمات والاشياء , تاريخ الجنون جورج باتيل
--------------------------------
اسم كتاب -كتبه بشر برضة- انت متعلق بيه وبتقرأه كل فترة؟
صعب جداً احدد لان كل الموجود عندى احياناً بقرا تانى وتالت ورابع
--------------------------------
اهم جهاز منزلى انت متعلق بيه او بتستخدمه كتير؟
الكمبيوتر
-----------------------------
مكان تحس بالراحة عندما تدخله؟
كورنيش جبل المقطم بليل بسس
--------------------------------
شىء تحس بالراحة النفسية عندما تنظر اليه؟
بحر اسكندرية بليل وكورنيش المقطم بليل
------------------------------
مكان تحس فيه بالحنين الى شىء لا تدرى ماهو و ذكريات جارفة الى لاشىء؟
الصوت والضوء بالاهرامات بيفكرنى كتير بـ ايام الثانوية العامة لان كنت معتاد اللجوء هناك انا واصحابى للركوب الخيل برضه بليل بس والله انا مش كائن ليلى
---------------------------
اجمل مدينة زرتها داخل مصر ؟
اسكندرية - الغردقة - دهب
-----------------------
أجمل مكان طبيعي رأيته داخل مصر ؟
المقطم وبرضه بليل ها بقا
------------------------
شخصية كارتونية بتحبها؟
ميكى
و ترجع بداية تعرفي علي ميكي إلي بدايات تعلمي للقراءة والكتابة فى سن السادسة وكنت احكى للاصدقاء الطفولة بصفة يومية علي أخر المستجدات ومن ضمنها الصراع الدائر بين ميكي ممثلا لقوي الخير ودنجل زعيم عصابة القناع الأسود ممثلا لمحور الشر مما أكسبني مكانة خاصة في قلوبهم وبداية تفجر موهبتي كstory teller
فلم أكن أكتفي بمجرد ذكر وقائع الصراع ولكن كنت أضيف من عندياتي العديد من المؤثرات الصوتية وأزيد من الحبكة الدرامية للأحداث مع تحليل نفسي متواضع لكل شخصية فقد كنت دائما أرفض التحليل السطحي لشخصية دنجل علي إنه شرير بالفطرة كما حاولت ماكينة الدعاية الأمريكية تصويره ولكن كنت أحاول الوصول لتفسير علمي لغباوتو والتي تجعله يقبض عليه كل أسبوع وفشله الدائم في إرتكاب الجريمة الكاملة وأستمرت العلاقة بميكي علي هذا المنوال

-------------------------
نوع هاتفك المحمول؟
نوكيا
----------------------------
سرعة بروسيسور جهازك؟
2.8 GHZ
------------------------
حجم ذاكرة -هارد- جهازك؟
80
---------------------------
المساحة التى تشغلها المواد الاسلامية على جهازك؟
مفيشش يا جماححة
-----------------------------
أهم هدف انت واضعه لحياتك الآن؟
النجاح فى شغلى وتنظيم وقتى ما بين الشغل واى عمل خير اتطوع فى
------------------------------
مواصفات فتاة الأحلام بالنسبة لك؟
متواضعا - متحضرة- مثقفة - طموحا- متفاهمة
----------------------------
صف ما يأتى:شعورك لما بتسمع كلمة مصر ؟
المسخ السياسى
----------------------
شعورك لما بتسمع كلام عن اليهود؟
النجاح فى استقطاب عطف الدول الاوربية, وغرز منتجاتهم فى السوق العربية , وعتبارها ولاية من ولايات امريكا
-----------------------
شعورك لما بتشوف ظابط شرطة؟
بيكون نفسى افتح معه حوار عن جرائم التعذيب ومن خلال حوارى اكتشف مدى ابعاد ضميرة تجاه الشعب ومصر
-------------------------
شعورك لما بتشوف الكناس العجوز فى الطريق؟
مش هقدر اعلق اعفونى من السؤال
--------------------------
افكارك تجاه شاب ماشى فى الطريق يلبس جلابية بيضاء قصيرة وعمامة وله لحية وبجيبه السواك وبيده المصحف؟
مدى معرفتة عن اصول اليسر فى الاسلام
وبعدين انا ليا مواق فمع شخصيات شبه للسؤال دا

-----------------------------
احساس يراودك فى اشارة مرور مغلقة بسبب مسئول كبير؟
مش قولتلكم مسخ سياسى اكيد هسب ولعن
----------------------------------
امرر التاج لـــ
بحب مصر احمد المصرى

14 Comments:

البتاع said...

ههههههههه
ردود جامدة
حقيقى يعنى
اولا وبادئ ذى بدئ
احب اوضح ان البتاع اللى اقصده هو اى بتاع فاكر نفسه بتاع وهو ولا بتاع ولانيلة وانه مجرد حته بتاع ومسيره يجى يوم ويتشال هو والبتاتيع بتوعه ويعرفو انهم حبة بتاتيع متلزمش فى اى بتاع
.......
حد فهم حاجة؟؟
:-) اهو هو ده قصدى بقى

بالنسبة للمكتبة اللى كنت بتجيب منها دى مكتبة مدبولى صح؟
انت تعرف مصطفى والناس دول؟؟
دول حبايبى
مصطفى ده بصباص وغلس بس بيفيدنى فى الكتب الصراحة
انا بحب الفرع ده اوى
...............
وتصدق بقى انى عمرى ماشفت الصوت والضوء خالص؟؟
يعنى اعتبر نفسك عازمنى عليه لانى عمرى مارحته
وحقول ايه للميتين اللى هناك لما اموت واروحلهم مش حاضراه؟؟
اسقط فى امتحان الميتين للتاريخ؟؟

تاج عسل من هنا لبكره
وتحياتى
وابقى طل يامعلم

Iman said...

مبروك عليك التاج
والله ياما كان نفسى يكون عندى مدونه وتبعتولى تاج او حتى كيس جوافه
عموما
اجاباتك لذيذه وفى الجون

سكوت هنصوت said...

أموت واعرف اسم الكتاب والكاتب الي حرقين دمك قوي كده...انت صدقت يا راجل...اموت ايه...هو العمر بعزقة...سيبك..بس اجابات قوية...واضح انك تحب الرغي زي عنيك...معلش بقى اسمحلي اسلم على إيمان هنا لإنها واحشاني جداااا

إيماااااااااان انتي فين يا إيماااااااااان...انا لو اعرف اراضيكي كنت جبت العيال واتنين كيلو برتقان و ربع لب اسمر على ربع سداني و عملت معاكي احلى واجب...بس منهم لله الي كانوا السبب...مشكرين يا تامر على رد التاج...عواف عليكو

Anonymous said...

هههههههههههههههههههههههههههه

دا انت طلعت متعدد المواهب ياريت كل يوم يبعتولك تاج علشان تحكلنا بس سيبك انت كله قوم والست دى كوم تانى ولا ميكى لا لا ايه موضوع كورنيش المقطم دا طيب بتطلعه انت ومين يا استاذ ؟؟؟؟

7ntklm said...

البتاع

اة انا فهمت

اشكرك على توضيح وياريت تتفضلى بتوضيح المسميات الاخرى التى نعانى منها بما انك ابرزتى تفكيرك فى تحليل المسميات المطلقة بلا معانى

بالمناسبة هى مكتبة مدبولى بس معرفش مصطفى والناس دى

اوكى اعتبرى نفسك معزومة مع الميتين بس كدا اهو احسن من سيلانترو كافيه اى فرع وخصوصا فرع نايل سيتى :d

وبطل عليكى ديماً يتأكيد وسيبك من مايكل بوبليه وسمعى كارولس جراد

-------------------------------
Iman

ايمان عندنا مش مصدق نفسى

لكن صدقت وفرحت كتير لما معنوياتك رجعت زى الاول واكتر شوية كمان وبعدين انتى هيكون عندك مدونة قريب الارضية بتعتها بورسلين علشان الميعجبوش موضيعك عن طيور الظلام يخبط دماغو فى البورسلين وانا واحمد المصرى هنشيل الميتين التحت انتى فاهمة تبعاً ها ;)

نورتنى يا ايمان وديماً منورنا بوجودك وحضورك

---------------------------------

sokoothansawat

يا جماعة ايه موضوع الاموات بس

والله هقولك على الماس اسم الكتاب ومين المؤلف واكيد انتى تعرفى

نورتنى يا سكوت هنصوت هانم

----------------------------------
جيت من بعيد

المنورانى ديماً فى كل موضيعى وبتيجى من هههمستردام علشان تعلق وتجرى تنام
لا يا ريت ميكنش فيه تيجان تانى كفاية فضايح .

بنسبة للموضع المقطم بقا بطلع انا وصحابى ولو فكرتى تغلطى وتنزلى مصر متنسيش تطلعى تقعدى فى المكان دا هيعجبك كتير وانتى فى اعلى مكان فى مصر وعيونك على البلد كلها منورة بس متطلعيش لوحدك ;)

اشكركم يا جماعة على وجودكم البيسعدنى ديماً او بيكون مكمل للموضيع البنشورها على البلوج

اشوفكم على خير :F

صاحب البوابــة said...

أخي العزيز سعدت كثيراً بزيارة مدونتك

واعجبتني اجاباتك للتاج في تلقائيتها

كما اود ان اشكرك على عرضك المساهمة معنا في حملة الافراج عن شيخ المجاهدين

وما نتمناه منك ونكون شاكرين لو صنعته

ان تضع صور الحملة عندك في السايد بار

وهناك عدة تصاميم اختر منها ما تشاءه

وجزاك الله خير الجزاء

تحياتي اخي

البتاع said...

اولا
ايه ياجدعان؟؟
كلكو شايلين من سيلينترو كده ليه؟؟
ده جاااااامد
بحس انى فى بيتى والله
والمزيكا القديمة والكتب والجيست بووك والاضاءة
فظيع

ثانيا انت تودينى الصوت والضوء وانا اعرفك على مصطفى واوصيه عليك
حيطلعلك كتب درر عمرك ماكنت تحلم بيها
كتب تطلع للحبايب بس
عشان كده مستحمله رزالة امه

ثالثا انا كمان عاوزة اسم الكتاب والكاتب
مليث دعوة هه :-(

رابعا واخيرا حسمع كارلوس جراد
واوعى يطلع مفيش مطرب اسمه كده وبتبعتنى
اكرهك اوىىىىىىى

تحياتى يامعلم وابقى عرفنى انك طليت عندى يعنى عشان مشيلش منك ظلم :-)

حقى اهرتل said...

انا كنت من غير الصحاب صاحب قلق
وكنت عايش ف الحياه ع المفترق
مين اللى قال انك هتقدر تنتفض
من غير ما حد يشد ايدك م الغرق

واحد مصرى said...

حلو قوي رد فعلك مع الولية بتاعة سيد كفتة .. جعلتني ابتسم في يوم سوداوي ...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

ردك جامد بجد يا حنتكلم ومدونتك احلى

بجد جميل

bentfalestine said...

تحياتي ع هالاجابات
للحطة حسيت انك حاقد ع ما يسمة بالتاج و حقدك ده وصل للكره .. اجابتك رائعة احييك عليها
اما بخصوص تدبيسي بالتاج .. فنحن شاكرين لكم لطفكم بس قد تدبست بالتاج قبلك ..
هههههههه اصلا التاج الي قبله انا فلتت منه و التاج هاد قعدت شهر ل جاوبته بس برضو شكرا خيي ع انه نحنا في بالك
دمت بسلام

BeLiEvEr said...

أنا عيل بقى و همسك فى حتة واحدة
إنت بتطلع المقطم مع مين يا خلبوص!!!
قال كورنيش المقطم بالليل قال
:)
بس ردود جامدة والله ، انا كنت هموت على نفسى من الضحك و انا متخيلك بتشرح للأطفال قصص ميكى
:)

و بحب أطلب فى نهاية تعليقى أعرف إسم الكتاب و الكاتب بصراحة، الفضول عمال ياكل فيا، فيا تلحقنى يا ممتلحقنيش
:)

تحياتى لك

أمــانــى said...

تاج تاج
ايه الحلاوة اخيرا عرفنا جانب من هذه الشخصية مممممممم
بس قولى حضرتك ايه حكاية المقطم دى مممممممم
مفيش عندك مواد اسلامية خالص ممممممممممممممم

ibn nasser - ابن ناصر said...

تااج جامد والله
ههههه وكده تعمل كل ه في الست ههههههه
تحياتي